<$BlogRSDUrl$>

10.11.03

Sidemål 

Sidemål har sin verdi er tittelen på Synne Skouen sin kommentar i Aftenpostens spalte "Signert" fredag 7. november. Kommentaren ligg ikkje ute på nett (men finst i tekstarkivet, for abonnentar), så eg siterer nokre utdrag. Skouen tek utgangspunkt i Ragnar Hovlands innlegg i Dagsavisen 1. november (som eg har kommentert her) og i den kanadiske tospråklege situasjonen.
Hovland på sin side viser til hvor vellykket en integrert
norskundervisning kan være, altså når bokmål og nynorsk går
hånd i hånd. Det tror jeg ham på. Og så etterlyser han
bokmålfolks støtte. Den skal han få.
I min barndom fantes en moster - hun ville ikke hete tante
- som het Klara Semb. Hun kom fra Oslo, men ble en
foregangskvinne for folkedans og sang i Norge, sammen med
Hulda Garborg. Vikajenta Klara la dessuten helt om, og
snakket konsekvent nynorsk. Det er mulig hun knotet verre,
men hun ga seg aldri. Og ikke slapp undertegnede unna å gå
og danse og synge i Bondeungdomslaget heller. Det har jeg
hatt mye igjen for.

Skyr nynorsk
Slik faller jeg helt selvsagt ned på Hovlands side i
debatten. Det handler om nødvendig friksjon og anstrengelse
i tilegnelsen av egen kultur, og forståelse av hvor vi er i
verden. Det er her Toronto kommer tilbake. Jeg liker å tro
at all historisk strid til tross, så profitterer dagens
canadier på å høre hjemme i et land som ikke kan ignorere
«de andre», verken offentlig eller privat. I Norge kan det
av og til se ut som om problemet er at forskjellen mellom
språkene ikke er stor nok. Men åpenbart tilstrekkelig til at
de store avisene og bokklubbene skyr nynorsk, fordi det, som
Hovland påpeker, som vanlig handler om hva som lønner seg.
Her skal NRK få en blomst: Det er der du daglig finner
nynorsk og dialekt i riksmediene. Ihvertfall i radio. Hvem
tenker over at Åshild Ulstrup, Are Kalvø eller Marta Norheim
ikke snakker bokmål? Bortsett fra fjortiser og
språk-kverulanter? Vi andre syns faktisk det klinger helt
normalt.
Hei moster Klara i himmelen: Du ser, eg har ikkje gløymt
deg.

Kjelde: Aftenposten
Send ein kommentar.
# lagt inn 10.11.03 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?