1.12.03
Formålsparagraf
Elias Blix sitt livsprosjekt var i høg grad pedagogisk. Det pedagogiske prosjektet er ein samnemnar for salmedikting og omsetjing (av Bibelen og katekisma), lærargjerning og skolepolitikk. Som kyrkjeminister fekk Blix mellom anna sett ned den kommisjonen som førebudde skolelova av 1889.
Dette som apropos til Aftenpostens kronikk 30.11.2003, skriven av Inge Eidsvåg, med tittelen "Skolens kristne formålsparagraf - en nødvendig revisjon." Debatten om skolens plass i eit fleirkulturelt norsk samfunn er viktig. I kronikken gjev Eidsvåg att dette forslaget frå ei gruppe samansett av representantar frå ulike religionar og livssyn, etter initiativ frå Verdikommisjonen:
Heile kronikken.
Send ein kommentar.
Dette som apropos til Aftenpostens kronikk 30.11.2003, skriven av Inge Eidsvåg, med tittelen "Skolens kristne formålsparagraf - en nødvendig revisjon." Debatten om skolens plass i eit fleirkulturelt norsk samfunn er viktig. I kronikken gjev Eidsvåg att dette forslaget frå ei gruppe samansett av representantar frå ulike religionar og livssyn, etter initiativ frå Verdikommisjonen:
Grunnskolen skal - i forståelse og samarbeid med hjemmet - hjelpe til med oppdragelsen av elevene. Den skal utvikle elevenes evner, åndelig, kroppslig og sosialt, slik at de får lyst til å lære og mot til å leve. Grunnskolen skal gi dem livsopplysning og almenkunnskap, nødvendige ferdigheter og gode holdninger.
Den videregående opplæringen skal utvikle forståelse, dyktighet og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevene og lærlingene i deres personlige utvikling.
Skolens opplæring skal bygge på den kristne og humanistiske kulturarven, gi rom for religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold og gjøre elevene fortrolige med fellesmenneskelige verdier.
Skolen skal styrke elevenes moralske bevissthet og inspirere til nestekjærlighet og omsorg. Den skal fremme likeverd og likestilling, åndsfrihet, toleranse og evne til kritisk tenkning. Den skal styrke respekten for menneskerettigheter og demokratiske verdier, og oppøve til praktisk medansvar for mennesker og miljø.
Opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte elev og lærling. Skolen skal arbeide for å hindre at noen blir utsatt for mobbing, rasisme eller annen krenkende behandling.
Heile kronikken.
Send ein kommentar.