<$BlogRSDUrl$>

10.5.04

Fødselen 

Brev frå Elias Blix til Marie Saxen Hansen, 04.05.1872 (framhald)
Men Kl. 1 om Natten vækker hun mig og siger, at hun tror, hun er bleven barnesyg; jeg stod da op og tænkte strax at hente Gjordemoderen, Fru Vollstädt, som heldigvis bor tæt ved os; imidlertid syntes det ikke at ville blive Alvor af for det Første; hun var nok syg, men Krisen var aabenbar ikke saa ganske nær endda; saaledes forløb Morgentimerne. Først omkr. Kl. 4 begyndte Veerne at indfinde sig med regelmæssige Mellemrum. Nu fik jeg i en Fart vækket Pigen for at være hos Emma, og saa løb jeg til Fru Vollstädt; men det var snarere sagt end gjort; jeg maatte gjennem 2 Porte med 2 meget søvnige Portnere, og da jeg saa endelig naaede Maalet, var Fru Vollstädt ikke hjemme, men var kl. 12 bleven hentet til en Anden langt borte i den modsatte Ende af Byen; hun har i Parenthese sagt meget stærk Søgning; blot i de 3 første Dage af Maj har hun hjulpet 5 Gutter og 1 Pige til Verden. Nu, hvad var at gjøre? Jeg lod hendes Mand løbe efter hende det bedste han orkede (imidlertid havde jeg allerede før skaffet mig Adressen til en Anden, om det skulde knibe). Heldigvis var hun netop færdig paa det andet Sted, da hendes Mand naaede frem, og Kl. lidt over 5 var hun hos os. Fra nu af gik det Slag i Slag, saa regelmæssigt og normalt, at Professor Credé vilde have fundet det efter alle Kunstens Regler – som Gjordemoderen udtrykte sig, og Kl. 9 var Gutten der. Hun sagde, det var en usædvanlig let Fødsel, navnlig da det var første Gang og Gutten var saa stor, og vist er det, at af de ikke ganske faa Fødende, som jeg har hørt, har Ingen skreget saa lidt som Emma. Imidlertid er det jo altid en haard Proces, og Du kan tro, jeg havde rigtig ondt av vort kjære Barn, saalænge det stod paa. Ret som det var, spurgte Emma: "Kommt er nicht bald" (kommer han ikke snart!); og ligesaa regelmæssig svarede den Anden: Ja wohl, er wird sicher kommen (kommer nok)", indtil Gutten med et vældigt Skrig overbeviste os om sin Kommen.

Ja, tænk det blev virkelig Gut, som Du havde spaaet, kjære Mina!
Fødselens kulturhistorie veit eg fint lite om. Litt klokare er eg no, takka vere far Elias' detaljerte rapport til svigermor. Den omtala professor Credé, med førenamnet Carl Siegmund (1819-1892), var Tysklands leiande gynekolog på denne tida, med tilhald ved universitetet i Leipzig. Han er omtala i denne artikkelen. Og Mina er syster til Emma Blix.

Send ein kommentar.
# lagt inn 10.5.04 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?